Oldalak

2010. febr. 7.

Hétvégi házifeladat: narancslekvár!

Ezért a hihetetlenül aromás, eszméletlenül finom lekvárért négy emberkének tartozom köszönettel. Jöjjön hát a köszönetnyilvánítás, ami akár az Oscar gálán is megállná a helyét :)




Köszönöm, Edit barátnőmnek, aki megtalálta ezt az istenien finom receptet :) Az eredeti recept itt.
Köszönöm Max barátomnak, aki nemcsak elkészítette, de nekem is házifeladatba adta most hétvégére :)
Köszönöm Viki barátnémnak, aki szintén elkészítette :)
S végül, de egyáltalán nem utolsó sorban köszönöm Manapómnak, aki nem háborgott azért, hogy szombat este-éjjel narancslekvárt főzök :D

Akkor jöjjön a recept és leírás.



Narancslekvár

hozzávalók

1,5 kg narancs, héjastól mindenestől
1 citrom leve
1 bő l víz
1,5 kg cukor - legközelebb ~1,2-1,3 kg-t fogok csak használni
fűszerek tetszés szerint, nálam:
fahéj
szegfűbors
szegfűszeg
szerecsendió
durván darált vegyes bors: fekete-, fehér-, zöld-, rózsa
chili paprika
friss gyömbér
csokoládé - ét, 70 %-os

A narancsokat alaposan megmosom (kefe, forró víz). Ahogy van, héjastól, kb 1 cm vastagon felkarikázom. A két végét - ahol a szára, illetve ahol a virága volt - kb fél cm vastagságban levágom, ezt nem használom fel.
A narancskarikákat edénybe teszem, majd felöntöm egy bő liter vízzel. Lefedem, a fedőt úgy igazítom, hogy a narancsot lenyomva tartsa a víz alatt, én rátettem egy kg bontatlan cukrot.
Hűtőbe teszem, 12 órára. Pl. este összeállítom, másnap reggel-délelőtt lehet tovább dolgozni vele, vagy reggel rakom össze és késő este főzöm.
Az áztatott narancsot az áztató vízzel együtt főni teszem. Nagy lángon tartom, amíg főni kezd, majd lehúzom a tüzet. Belecsavarom a citrom levét (átszűrve, magok nélkül; a citrom héját nem adom hozzá), belelógatom a teatojásba gyömöszölt fűszereket: három kisebb darabka fahéj, 4 szem szegfűbors, 2 szem szegfűszeg, mutatóujj körömnyi darabka szerecsendió, ezt egyben, nem reszelve. Így befűszerezve, időnként megkavargatva főzöm egy óra hosszat (nem kell lefedni).
A 60 perc leteltével belezuttyintom a 1,5 kg cukrot, alaposan elkavarom és visszateszem a nagy lángra kapcsolt tűzre.
A hihetetlenül illatos, csodálatos színű lekvár viszonylag hamar főni, sűrűsödni kezd. Innen számolva még 25 percig főzöm.
Közben előkészítem az üvegeket (forró vízzel átöblítem, legnagyobb fokozaton 5 percig mikrózom; befőző celofánt kevéske langyos vízbe teszek).
A majd fél óra gyöngyözve főzés után a lekvárt félrehúzom, botmixerrel összeturmixolom - itt lehet választani, hogy egészen simára vagy rusztikusan darabosra hagyom.



Egy üvegre valót külön edénybe veszek. Ebbe belereszelem a friss gyömbért (kisujjbegynyi adag), tovább fűszerezem két bő csipet durvára őrölt vegyes borssal, kevéske szerecsendióval, ezt frissen reszelve adom most hozzá és egy darabka apróra vágott friss, tűzpiros chilipaprikával. Tűzön tartva 5 percig főzöm, majd azon tűzforrón üvegbe töltöm; két réteg kicsavart befőző fóliával letakarom, szorosan rátekerem a fedőt és 6-8 percig fejre állítom.



A többi lekvárhoz nem teszek további fűszereket, ebből lesz a narancsos-csokis.
Az étcsokiból, hideg kistányérra, sajtszeletelővel (vagy zöldséghámozóval) igyekszem szép kunkori csíkokat vágni. A tűzforró lekvárból néhány kanálnyit üvegbe teszek, hagyom kicsit kihűlni (kamra, nyitott ablakkal, 2-3 perc), majd megszórom csokiforgáccsal. Ismét egy réteg lekvár, ismét csokiforgács, végül lekvárral fede le. Az utolsó sor lekvár után már nem hűtöm, hanem két réteg befőző celofánnal letakarom, rácsavarom az üveg fedelét, fejre állítom.



Mondhatnám, hogy a 1,5 kg narancsból nem lett túlzottan sok - annyi, amennyi a fényképen látszik -, viszont ... olyannyira hihetetlenül aromás, igazi narancsos tömör-gyönyör, eszméletlenül illatos, csoda színű lekvárt kanalaztam a kenyérre, ami a legflancosabb konyhákban is előkelő helyezést érne el!

Jó étvágyat!

11 megjegyzés:

Edit (Esc) írta...

Nahat!
Ez finom! Gyilkosan finom!
Micsoda veletlen, mindenki ezt fozott a hetvegen

Chef Viki írta...

Ez valami vírusfertőzés lehet... Mindenhol narancslekvár főtt...

Nyami :-)))

Max írta...

Most egy nagy asztal, lerakni mindet, és köré ülni, és kóstolni. Mindet, kanállal.
Köszike!!!

Dóri írta...

Azannya! Ecccerre három helyen is ugyanaz a lekvár, de mégis más.
Szuper! Én is oda férek az asztalhoz?

Garffyka írta...

Dórikám, természetes, hogy ideférsz! :)

Esc, mind egymás fejében mászkáltunk :D

CV, narancsos vírus? :D

Max, az ám, kiskanállal, á la natúran :D

szepyke írta...

Hu, ez is de szép!
Ebben a télben milyen nyárt hoztatok ezzel a színes lekvárral!
Csodaszépek!:)

Felhőlány írta...

Garffyka, ezek csodás variációk! Ezekkel az ízesítésekkel én is ki fogom próbálni! Mennyei! :)

Ottis írta...

Nagyon guszta és biztos finom is.Én még eddig csak bolti narancslekvárt ettem életemben...Ki kellene próbáljam .-)

Garffyka írta...

Ottis, mérföldekkel jobb, mint a bolti. És nem azért, mert én csináltam :)

Zsiri írta...

Nahát, ez kimaradt nekem, pedig égen-földön kerestem jó narancslekvár receptet. Nagyon érdekes a dolog abból a szempontból, hogy úgy halottam, hogy két dolgot nem szabad csinálni: az áztató vízben főzni, plusz beletenni a héját a fehér hússal együtt. Mégsem lett keserű?

Garffyka írta...

Zsiri, nem, egyáltalán nem lett keserű. Én is féltem ettől, de nagyon finom lett, nagyon narancsos. Legközelebb a cukormennyiség kb kétharmadát-háromnedegyét fogom beletenni. Így, a teljes cukormennyiséggel is finom lett, de nekem kicsit édesebb, mint az ideális narancslekvár.
Próbáld ki nyugodtan :), két kedves barátom is megfőzte ezt a narancslekvárt, teljes megelégedésükre :)