Oldalak

2009. jún. 11.

Csiga? Virág? Csigavirág!

Étteremalakítás alatt zavartalanul üzemelünk :)

Erre a szépségre Max barátom hívta fel a figyelmem. Valószínüleg arra gondolt, míg ő idő híján most azonnal nem tudja megsütni, nekem talán akad időm. Keresgélni kellett, de akadt, az eredeti receptnek és a fényképeknek sem tudtam ellenállni.
Ez csak fél adag és kicsit garffykásítottam, az alábbiakban azt írom, ahogy én sütöttem. Ötlet és a recept eredetije itt.

Csigavirágok

hozzávalók

150 ml tej
50 ml olaj
400 gr liszt (BL 55)
1 egész tojás, kicsi - ha csak nagyobb tojás van kéznél, összekeverés után egy kk-nyit érdemes kivenni belőle
25 gr friss élesztő (fél kocka)
1/2 kk cukor
1 kk só

kenéshez
40 gr olvasztott margarin
maréknyi reszelt sajt
30 gr darált töpörtyű
darált bors

tetejére
1 tojás
1 ek tej
szezámmag
reszelt sajt

A tészta hozzávalóit kenyérsütő gép formájába rakom; minden alkatrész konyhahőmérsékletű (miért mondják szobának? van, aki becipeli a nappaliba?); alólra a tej, olaj, tojás, rá a liszt, só és cukor a liszt tetejére a forma külön sarkaiba, középre, kicsit elmorzsolva az élesztő. Mivel este készítettem elő és reggel dolgoztam a tésztával, az élesztő tetejére szórtam egy kevéske lisztet.
Dagaszt-keleszt programot indítok. Mikor a program lejár, alig lisztezett lapítóra borítom a szépen megkelt, állagra könnyű, de egyben tömör (nem szálasra kel, mint a pogácsa, de hasonló a napraforgó kenyér tésztájának állagához) tésztát és finoman átdögönyözöm.
Itt egy kicsit eltöprengtem, ugyanis nem akartam egy nagyot sütni, ismerve két férfiemberem, kisebb falatok jobban "hasznosulnak". Féligmeddig követtem az eredeti leírást, de három, kisebb pogácsavirágot sütöttem végül.

A tészta 1/5-t részét külön veszem, s míg a többi letakarva pihen, ezt a darabot 15*40 cm téglalappá nyújtom. Megkenem olvasztott margarinnal, megszórom őrölt borssal és hosszában kettévágom. A csíkokat külön feltekerem, kicsit ferdén vezetem a tésztát.



A kapott csigaformák tetejét kicsit megformázom, azaz virágszirom szerűen kicsit visszapödörintem a tésztát a tetején, majd sütőpapíros tepsire teszem, állítva, egymástól távol, hiszen mindegyiket körberakom még a tészta nagyobb részéből formázott csigákkal.
A maradék tésztát (tehát az egész 4/5-t részét) 20*60 cm téglalappá nyújtom, megkenem az olvasztott margarinnal, nagyobb részét megszórom reszelt sajttal, a maradékra rákenem a darált töpörtyűt és ezt is megszórom őrölt borssal.



A hosszanti oldalától szorosan feltekerem, kapok egy hosszú és viszonylag kis átmérőjű rudat. Éles késsel egy (hüvelyk)ujjnyi széles darabokat vágok a rúdból. A darabokat egyenként a már a sütőpapíros tepsin várakozó csigaformák köré rakosgatom, hajtott részükkel lefelé, nyolcat egy csigaforma köré, kicsit hozzáigazítva, nem odalapítva.
Miután két pogácsavirágom kialakult, maradt még felvágott csigácska a rúdból. Hmm, ezzel mi legyen, fogtam a rúd végéből levágott ujjnyi darabot, kitekertem, hozzáigazítottam a rúd másik végéből a szintén kitekert darabot (így sajtos-töpörtyűs ízű lett) és újra feltekerem csigába. Ugyan nem lett olyan nagy, mint a másik két közép, de így is formás. Ez lesz tehát a harmadik csigavirág közepe, a sütőpapíros tepsire teszem és ugyanúgy körberakom a rúdból ujjnyi szélesre vágott csigákkal, mint a másik két virágomat. (A már sehova be nem férő négy csigácskát külön teszem és úgy sütöm meg.)



A tészták tetejét lekenem tojás-tej keverékével és megszórom pirított szezámmaggal, reszelt sajttal, majd 20-25 percet pihentetem.



200 fokra előmelegített sütőbe teszem, rögtön vissza is veszem a forróságot 180 fokra, majd 5 perc múlva 160 fokra csökkentem. Nagyjából 22-24 percig sütöm, míg a csigavirágok aranybarnák lesznek.



A tepertőt legközelebb vastagabban kenem és talán a 4/5-t tésztarészt is picikét kisebbre nyújtom.



Szépek, illatosak, mint egy-egy valódi virág. A lekenésből megmaradt és megsütött tojással, szalámival, paradicsom-paprika-fodros salátával reggeliztük.



Jó étvágyat!

5 megjegyzés:

trinity írta...

ÓÓÓÓÓÓÓÓÓ, ez gyönyörű!!!

Garffyka írta...

és finom is! :D

Ancsika írta...

Garffykám, csak egy szót tudok írni: CSODÁS!!!!!!!

Chef Viki írta...

Te aztán nem lacafacázol :-)) Alvás volt azért, a gyönyörűség elkészítése mellett?

Nagyon szééééééééép lett!

Max írta...

Ez egy gyönyörűség, örülök hogy bevállaltad. És a leírás "pokayoke" azaz bolondbiztos, gratulálok!!!