Oldalak

2009. máj. 6.

Öszvér leves vadassal ...

étteremalakítás

... avagy variációk húsleves alapon.

Sokat gondolkodtam, milyen nevet is adjak legújabb leves-találmányomnak.
Ugyanis húsleves alapon kétféle verziót ötvöztem, ezeket is kicsit megvariálva.
Chef Vikinél olvastam, hogy dióval sűrítette a húslevest.
Aztán hetekkel később a hentesünkkel beszélgettem a húsleves főzés fortélyairól annak kapcsán, hogy éppen marhahúslevesnek való leveshúst kerestem (vettem is, nagyon szép marhaszegyet). A hentes említette, hogy anyósa tejszínnel habarja és almát főz a húslevesbe.
No hát, én ezekből hoztam össze az "öszvér levest", azaz

Marhahúsleves tejfölösen, diós galuskával, birsalmával

hozzávalók

kész húsleves, nálunk ez majd mindig marhahúsból készül
1-2 bő ek tejföl (leves mennyiségétől függ)
1-2 birsalma, illetve jelen esetben Gyöngyim által eltett birsalma kompót gyümölcse
1 tojás
liszt-darált dió fele-fele arányban a galuskához
petrezselyemzöld

A húslevest tűzre teszem, amíg forrni kezd összekeverem a galuskát, azaz az egész tojáshoz fele-fele arányban lisztet és darált diót keverek, amíg sűrű állagú tésztát kapok. Kiskanállal falatnyi, csinos galuskákat szaggatok a lassan fövő (nem lobogó) levesbe.
A birsalma kompótot lecsepegtetem. Ha nyers birsalmát tennék bele, azt a galuskákkal egy időben tenném a levesbe, hogy legyen ideje a birsnek is puhulni.
Amikor a galuskák megfőttek - egyet, a legutolsónak szaggatottat :-) kiveszek, megkóstolom - a levesbe teszem a falatnyira vágott birsalmát.
A tejföl simára és folyékonyra keverem néhány kanál forró levessel, majd az egészet visszaöntöm az edényembe. Felforrósítom, de már nem főzöm. Frissen vágott petrezselyemzölddel megszórom, összekeverem és már tálalhatom is.
A leves egyszerre savanykás a tejföltől és édeskés a birsalmától, a diós galuska jól passzol a becsinált levesre hajazó ízkavalkádhoz. Manó egy ebédre megette a kétnapra számolt adagot, azt hiszem ennél jobb referencia aligha kell.



A levest vadasmártásos penne kísérte.
Azt hiszem a húslevesek szinte elengedhetetlen kísérője a vadas mártás. Bevallom, nem tudom, miért lett éppen vadas a neve, hiszen a mártásban semmiféle vadhús nincs. Legalábbis abban a változatban, amit én szoktam készíteni.

Vadasmártás

hozzávalók

húslevesben főtt zöldség, gyakorlatilag, ami másnap-harmadnap még megmarad a zöldségekből, jelen esetben:
2 nagyobb murok, 2 vékonyka petrezselyem, 4 közepes krumpli, darabka zeller, kevéske kelkáposzta, 1 fej gomba, fokhagyma
húsleves
1-2 kk cukor
2-3 kk mustár
babérlevél
só, bors

A zöldségeket egy kevéske levessel simára és közepes sűrű állagúra turmixolom.
A cukrot karamellizálom (azaz száraz edénybe, víz nélkül, kis-közepes lángon, keverés nélkül melegítem, amíg pirulni, barnulni nem kezd, kicsit hagyom habosodni), majd ráöntöm a zöldség-leves turmixot. Először felpezseg és elég ijesztő hangot ad, de gyorsan elkeverem, s ha kell, egy kis levest még utánnaöntök és ezzel is simára keverem. Beleteszem a babérlevelet, megkóstolom, ha kell kicsit sózom, borsózom, majd hozzákeverem a mustárt is. Ezt érdemes apránként és minden kisadag mustár után megkóstolva. 8-10 percig kis lángon rotyogtatom, megkeverem, le ne süljön. Ha visszasűrűlne, húslevessel hígítom.
Klasszikusan zsemlegombóc illene mellé. Időhiányában frissen kifőzött penne tésztával és a húslevesben főtt, megmaradt és most felaprított marhahússal tálaltam.



Jó étvágyat!

9 megjegyzés:

Mónika írta...

Nagyon guszta a levesed, biztos kipróbálom, szeretjük az efféléket.

Chef Viki írta...

Hmmm, ugye milyen isteni a birsalmás húsleves?? Igen, Manó a referencia, mint fő-fő zsűritag :-)))

trinity írta...

Izgalmas ízek!!!!

A vadasmártás Zsófi kedvence nálunk, (bár én is szeretem), egy adagot légyszi fénypostával Neki!!!:)))

Kata írta...

Nagyon kreatív "galuskás" vagy:) A murkos az nálunk is nagyon bejött, lehet, hogy ezt megvétóznák...

Ízlésszindróma írta...

Fúúú, nagyon guszta menü:)) így hogy én ma nem kapok vacsorát, hát, nem ma kellett volna nézegetnem ezt a posztot:)))
Almás csirkelevest mazsolával már csináltam és nekem nagyon bejött, egy kávézóban ettem egyszer hasonlót, de a te verziód is nagyon szimpi, biztos, hogy kifogom próbálni, a birsalmát is nagyon szeretem.
A vadas meg az egyik kedvenc kajám:))

Ancsika írta...

Azta, de bizarr! Valahogy én bátortalan vagyok ehhez. Bár, nálad megkóstolnám! :)

Garffyka írta...

Chef Viki, igen, köszi a birsalma vs alma tippet.

Trinity, máris megy!

Kata, úgy vagyok vele, ha nem olyanra sikerül, mint gondolatban megfőztem, akkor max én eszem két napig :-)

Ízlésszindróma, mi miatt van a vacsora-megvonás? Ugye "csak" fogyó/tisztító kúra, semmi komoly?

Mian, szeretettel várlak :-)

Garffyka írta...

Móni, elnézést, siettem az előbbivel. Ha szeretitek a becsinált leves típusokat, szerintem ez ízleni fog.

Ízlésszindróma írta...

jaj dehogy, semmi komoly, csak nagyon közel lett a nyár és a fürdőruha szezon:)))