Oldalak

2009. ápr. 19.

VKF! XXIV - 3 az 1-ben / 1.

étteremalakítás (miner help)

Elég sokat töprengtem, hogy Saját levében által kigondolt, nagyon szellemes VKF! XXIV 3 az 1-ben kiírásra melyik kedvenc konyhai eszközöm nevezzem. Végül kedvenc lábosom, a fedőfogóm, kisebb salátástál méretű mélytányérjaink és a karácsonyra kapott zöld kerámia sütőformák maradtak a listán. Nem mintha a még leánykoromból való, a szélén itt-ott kissé kopott szűrő vagy a Manapótól kapott hatalmas, nyeles lapító nem lenne méltó a szereplésre, de akár a fogantyúja vesztett reszelőnk is részesülhetne a 15 perc hírnévben.
Konyhám-konyhánk tele van emlékekkel, régi és újabb vidám, színes, kellemes emlékekkel.

Mikor Manapóval összeköltöztünk, közös életünk kezdetén még ennyire sem felszerelet "doboz konyhánk" volt, azaz volt egy beépített mosogatógép, de nem volt sem konyhapult, sem mosogatókagyló, sem tűzhely. Viszont a költözéshez használt dobozokból, egy kis fantáziával, leleményeséggel ideig-óráig szuperül funkcionáló dobozkonyhát alkottam. Ahol mindennek megvolt a saját helye. A kétplatnis kis "rezsőt" is két, egymásra pakolt doboz tartotta.
Egy teljesen más céllal indult autókázás közben, egy nagy Y elágazás közepén, Manapó lendületes satuféket nyomott és "ezt megnézzük!" felkiáltással balra fordult. Megnéztük a kirakatban, bementünk, körbejártuk, újra megnéztük, áttanulmányoztuk, szoroztunk-osztottunk és megvettük. Családi fészkünk azóta is nagy becsben álló és közös életünk első saját tűzhelyét. Mikor az első sütink készült, odaguggoltam eléje és félig-meddig hangosan mormogva biztattam, hogy szépre, finomra süsse :-)
Azóta a lerjében készült már sokféle süti, kenyér, péksütemény, kalács, szilvalekvár, sült paradicsom, most frissiben legutóbb Ancsika féle sós perec, és platniján nemcsak különböző finomságok főttek, de szorgalmasan olvasztotta vízfürdőn a gyertyaviaszt az MP4 ajándékokhoz.

Régi lábosaim egy kivételével mind Lizikutyához vagy a kertbe kerültek. Nem értettem, miért telik órákba, mire felfő bennük a víz, mígnem egy megvilágosodott pillanatomban rájöttem: ahogy meleg érte őket, az aljuk enyhén domború lett és ezáltal egyetlen aprócska ponton érintkezett a tűzhellyel ... Szerencsére nem sokkal voltunk karácsony előtt és az angyalkák meghallották keserves sóhajom egy új edénykészlet után. Annyira, hogy kettőt is kaptam :-), közel egyformákat. Kedvenc lábosom innen való. Mérete alapján ideális egy 2,5 személyes család kétnapi + kóstolás + este egy tányérka levesadagjának megfőzésére. A régi készlet egyetlen kegyelemben részesült darabjában manapság Manó főz sok-sok finomságot, papírgombócot mustármagos-csokoládés-majonézes pudinggal :-))



A fedőfogónak is története van. S bizony ez is Manapóhoz kötődik :-) Olyannyira, hogy tőle kaptam, két konyhakesztyű, egy csodaszép terítő és egy kenyereskosár kíséretében. Kellett pár perc, mire rájöttem, hogy a csomagban lévő kis kúp alakú valami nem egy elszabott ez-az, hanem komoly funkcióval bír. Azóta nagyon a szívemhez nőtt, melengetően jó érzés, mikor használom, és eléggé elkámpicsorodtam, mikor azt hittem, elveszett. Pedig csak Manó nevezte ki magáénak és rejtette a konyhás játékai közé. Azóta időnként osztozunk a fedőfogón, Manó és én.

A töltött karalábé nemcsak a tűzhely és kedvenc lábosom miatt "VKF! ready", de a tálaláshoz használt tányérok is különlegessé teszik.
Szeretünk nemcsak szépen, szépből, de kényelmesen is enni. És hát a töltött karalábé az egyik klasszikus, amit nem lehet a manapság divatos fél-kanálnyi-sem-fér-el-benne méretű mélytányérokból enni. Illetve lehet, amennyiben egy embernyi adagot négy részben tálalnánk.
A tányérjainkra az egyik nagybevásárlóban bukkantunk. Azt hiszem kisméretű salátástálnak árulták. Számunkra ideális mélytányér. Sajnos a liliomos mintázatúból csak kettőt vettünk, mondván, hétvégén és ünnepnapokon ezekből, hétközben a narancssárgás mintázatuból eszünk majd. Azóta sem láttam ilyen liliomos tányért, pedig néhányat szeretnénk még.

Töltött karalábé

hozzávalók

2 fej karalábé (lehet több is, de tekintettel a gazdasági válság és a 160 pénz egy fej karalábé közötti összefüggésre, csak két darabot vettem)
néhány zsenge karalábélevél
60 dkg darált hús (fele-fele disznó- és marhahús)
10-12 dkg rizs
egy szál petrezselyem
egy daliás szál murok
1-2 gerezd fokhagyma
só, bors, majoranna
1 kis doboz tejföl *
fél ek étkezési keményítő *

A zöldségeket megpucolom, a karalábék belsejét karalábévájóval vagy ennek híján kiskanállal, kivájom, murkot, petrezselymet felkarikázom.
A darált hús összedolgozom a rizzsel, rányomom a fokhagymát. Fűszerezem: só, bors, csipetnyi majoranna.
Megtöltöm a karalábé fejeket, mivel a rizs fövés közben kidagad, nem púpozom a tölteléket.
Lábasba beleállítom a karalábékat, annyi vízzel, hogy ujjnyira ellepje, felöntöm, főni teszem. Fedő alatt, lassú tüzön főzöm nagyjából 20 percig, ekkor hozzáteszem a maradék darált húsos masszából formázott gombócokat, további 10 percig főzöm, majd hozzáteszem a zöldségeket a karalábék kivájt belével együtt és nagyjából még 15 percig főzöm. Ennyi idő alatt a húsgombócok is, a töltött karalábé fejek is kellően megpuhultak, a zöldségek át-, de nem szétfőttek.
A tejfölt egy-két merőkanálnyi forró levessel és az étkezési keményítővel simára keverem, majd visszacsorgatom a lassan gyöngyöző levesbe. Óvatos mozdulatokkal, hogy a húsgombócokat ne törjem össze, elkeverem. A karalábék egészen zsenge, apróra vágott leveleit beleszórom a levesbe. Megkóstolom, ha kell, utánnaízesítem. Felforrósítom, de már nem főzöm.



Jó étvágyat!

* Van, hogy nem tejföllel, de tejjel készítem a töltött karalábét, ilyenkor 1 bő ek étkezési keményítőt használok és tejjel, illetve a forró levessel keverem simára.

Szószedett:
lapító - vágódeszka
ler - tűzhely sütője
murok - sárgarépa

1 megjegyzés:

trinity írta...

Hú, már izgultam, merre vagy:O
Én is most végeztem kb. fél órája....

Sok kincsedet összegyűjtötted! Nagyon szép a liliomos tál és most, hogy mondod, milyen praktikus a fedőfogó-nem csoda, ha Manócska is magának akarja:)
/Nekem az egyik palacsintasütőm viselkedik úgy, mint a régi edényeid, ki is kell dobnom, középen leég, oldalt meg semmi:O/
Szóval lényeg, hogy megkerültél!!!!