Oldalak

2009. ápr. 18.

Fonott és design

Kalácsok. Így, étteremalakítás alatt.
A sztori hozzá: még soha nem sütöttem kalácsot. Eddig. Húsvét előtti napokban akadt pár (viszonylag) szabad órám, gondoltam, belevágok. Max konyhájában láttam többféle kalács receptet, nosza, válogattam. A foszlós fonott és a Tündi néni féle design kalács ragadott meg. Hát nekiláttam. Először a foszlós fonottnak. Nem kaptam ugyan BL-80-s lisztet, de a kommentek között olvastam, hogy kiváltható kicsit több rétesliszttel. Kenyérsütő gépbe bepakoltam a szigorúan egyformán szobahőmérsékletű alkatrészeket, dagaszt, keleszt, átgyúr, formáz, újra keleszt, süt. Az eredmény elkeserítő volt. Becsületből megkóstoltam, aztán úgy döntöttem - de ezt csak szigorúan négyszemközt mondom -, hogy szerzek Lizikutyának egy jó napot. Neki legalább ízlett. Szétfolyt kelés közben, ellapult, szétesett, lapos lett, formátlan.
Max nagyon kedvesen érdeklődött, még a kelesztési fázis alatt, hogy alakul a kalács projekt; a végén elkeseregtem neki, hogy nagy várakozásaimmal szemben, sehogy, sőt. Biztatott, tanácsokat adott. Újrapróbáltam ... Ismét a foszlós fonott kalácsot. Kicsit kevesebb rétesliszttel, két kanál tejporral, nem gépben, hanem letakarva, napsütésben kelesztve.

Formázás, kelesztés, tojásos lekenés után, sütés előtt.

...
A sütés alatt egy kis sámlin ücsörögtem a sütő előtt és szemeztem a készülő kaláccsal. Mikor kivettem, mint egy gyerek, ugráltam a konyha közepén örömömben. Nagyon szép lett. Fényes héjú, szépen felnőtt, illatos, szép fonatos. Hogy ízre milyen volt, nem tudom, nem vágtam meg, ajándékba készült.

Sikeremen felbuzdulva nyomban belevágtam a következő kalács projektbe. Ehhez a szintén Max konyhájában látott, Tündi néni féle design kalácsot választottam. Dió helyett kakaóval és csokival. Hosszú forma helyett, mert olyanom nincs, ami a kalácsnak megfelelt volna, egy nagy lecsatolható oldalú kuglóf formában sütöttem.
Szerintem a képek magukért beszélnek. A tészta dagasztás-kelesztés után levegős volt, selymes tapintású, ahogy hozzányúltam átdagasztani. Nagyon szépen megkelt formázás után is, teljesen kitöltötte a formát. Levegős, foszlós, zamatos, szemnek is ínycsiklandó kalácsunk lett. El is fogyott a húsvét három napja alatt :-)

Csokis-kakaós kalácsunk méltán volt a húsvéti asztal dísze.

Receptek és leírások Max oldalán, itt a foszlós kalács és itt a desing kalács.

Amit kicsit másképp csináltam:

Foszlós fonott kalács
: Mint a receptben, kivéve, hogy BL-80 liszt helyett is normál BL-55 lisztet használtam, de a teljes adagból (560 gr) 2 ek-nyit tejporral helyettesítettem. A 20 gr sót, főleg kimérés után, soknak találtam, ezért 15 gr sót tettem a tésztához. A megkelt tésztát átgyúrás után 2/3-1/3 arányban osztottam el, a 2/3-ból készített három fonatból kettőbe kandírozott gyümölcsöt dolgoztam bele, ez a nagyobb fonat lett az alja. Erre szintén szórtam kandírozott gyümölcsöt, majd az 1/3 részből is hármas fonatot készítettem, az egyik ágába dolgoztam (még fonás előtt) kandírozott gyümölcsöt.

Egyszerűen, csodálatos :-)

Design kalács
: A teljes liszt adagból 2 ek-nyit elvettem és tejport használtam helyette. Dió helyett cukrozatlan kakaópor (megéri a drágább, de igazán jó minőségűt használni) és étcsoki került a kalácsba. A kakaóport rászórtam a kinyújtott, vajjal megkent tésztára, majd erre még egy kis csokit reszeltem, összesen 10 dkg-t. A többi a recept szerint. A végén a négy ágat összefontam, kivajazott formába tettem, a végeit összedolgoztam, majd a fonás közben kiszóródott kakaót-csokit rászórtam a kalács tetejére. A kalácsot meleg, cukros tejjel kentem át.

Nemcsak szép, finom is. És lelkecskémre is balzsam volt a dupla siker :-)

Jó étvágyat!

4 megjegyzés:

Vesta írta...

Ügyes vagy, elmondhatod, hogy profi kalácssütő lettél!

Chef Viki írta...

Gyönyörűek egytől egyig! Ügyes vagy nagyon :-)

Max meg egy tündér, de ezt már régóta tudjuk :-))

Max írta...

Szuper, örülök hogy így sikerült!! És annak még jobban, hogy nem szegte kedvedet sz első kudarc.
Még annyit, hogy próbáld ki úgy, hogy a liszt teljes mennyiség, és ahhoz rakod a tejport.

Garffyka írta...

Vesta, Chef Viki - köszönöm :-)
Max - köszönöm a tanácsot, azt hiszem holnap lesz az újabb kalács projekt napja, csak hogy ki ne jöjjek a gyakorlatból :-)