Oldalak

2009. jan. 25.

VKF! XXII. - Mindent bele! - Mindegy és kreol 1tál

Mézesmadzaghoz került a VKF! labda, s bizony jó magasra dobta ... VKF! XXII - Mindent bele!, azaz egytálételek.
Lássuk csak, legyen benne zöldség, legyen benne husi, ne legyen se túl sűrű, se túl híg, de legyen kicsit leveses-szószós, legyen pont jó, mondaná Manó.

A VKF! XXII kiírásra beküldött egyik recept sk - azaz saját kútfőből - találmány, neve egyszerre mond sokat és semmit ... mindegy.
Viszonylag kezdő konyhatündérkedésem időszakában alkottam ... brassóit ígértem ebédre, aztán kiderült, se receptem (I*net bekötés előtt), se brassóinak való husim nem volt ... de ebédet főzni kellett ... így alakult ki a mindegy.
Megalkottam és Manapónak is ízlett, s ezzel felkerült az "ilyet még készítek" listára. Nos, azóta, valahányszor elhangzik a sok családra, így alkalmanként ránk is jellemző, klasszikus párbeszéd: "Drágám, mit főzzek ebédre?", "Mindegy, finomat." - én azonnal tudom, hogy Manapó erre a husis, zöldborsós, krumplis ételre gondol.

Mindegy

hozzávalók

nagyjából 50 dkg darált hús (fele-fele marha és disznóhús)
2 nagy fej hagyma
4-5 duci gerezd fokhagyma
nagyjából 2 dl-nyi zöldborsó (mirelit, frissen fejtett vagy konzerv)
6-8 közepes fej krumpli
só, bors, szerecsendió, pirospaprika
8-9 dl húslé
1 csapott ek étkezési keményítő
2-3 ek-nyi olaj

A hagymát apróra vágom, üvegesre pirítom a forró olajon. Ráteszem a darált húst, kifehéredésig kevergetem, majd hozzáteszem az apróra vágott fokhagymát is és párszor átforgatom. Megszórom pirospaprikával - lehet csípős is, Manóra való tekintettel, most édesnemeset használtam -, gyors mozdulatokkal fél-egy percig kevergetem, majd elkezdem felönteni a húslével, egyszerre mindig csak kevesenként (4-6 ek). Fűszerezem: só, bors, késhegynyi reszelt szerecsendió.



A levet apránként adom a paprikás-húsos keverékhez és kisebb tűzön, félrebillentett fedő alatt rotyogtatom. Így a hús egészen puha és sűrű szaftos lesz. Egyszerre nagyjából 4-6 ek-nyi húslevet töltök hozzá, összeverem, rotyogtatom, majd pár perc múlva újra aláöntök. A húslé egyharmadát használom így el.
A fűszeres, szaftos hagymás-húsos alaphoz keverem a durván négy bő maréknyi zöldborsót (mirelit vagy friss zöldborsót most; ha konzerv: leszűröm, lecsepegtetem és csak a krumpli után adom az ételhez), párszor jól átforgatom és egy kis húslével felöntöm.



Jöhet az egészen apró kockára vágott krumpli. Érdemes nem széteső krumplit használni, így a főzés végére is csinos kis kockák maradnak. Néhányszor ismét átkerevem az ételt, majd megint kevéske húslevet adok hozzá. A húslével apránként felöntögetem, falapáttal óvatosan kevergetem, de inkább rázogatom. Így a végére a mindegy szaftos lesz, a krumplik is csábító kockában maradnak, a kétféle, szerecsendióval kicsit megbolondított darálthús íze nagyszerűen simul az üde zöldborsóhoz.
Az utolsó bő fél deci húslével csomómentesre keverem egy csapott ek-nyi étkezési keményítővel, hozzáöntöm az ételhez, átforgatom, így picit selymesítem a mindegy amúgy is sűrű szaftját, majd leveszem a tűzről.
Magában, savanyúsággal, azonnal vagy újramelegítve - mindegy :-)



Tipp&trükk: krumpli és étkezési keményítő nélkül nagyszerűen fagyasztható.

***

"Ezt megfőzöm hétvégére!" lelkendezett Manapó az egyik NL újságot lobogtatva. Kreol különlegesség, hangzott a recept címe, a hozzá csatolt kép is elég csábító volt. Beterveztük hétvégére, aztán majdnem kútba ugrott a terv, mert szárzeller a kis zöldségesnél nem volt, a nagy madarasig nem akartunk autózni. "Sebaj, kimarad a szárzeller, de teszünk bele kukoricát", vigasztalt Manapó, s lőn.
Ebédre az asztalon illatozott egy fűszeres, pikáns, igencsak kiadós egytálétel, a recept igazat mondott ... talán egy kivétellel; megnézném azt, aki 2 ek-nyi olajon megsüti a fagylaltoskanállal adagolt húsgombócokat úgy, hogy a külsejük sem ég össze.

Kreol paszulyos-rizses húsgombócok

hozzávalók - húsgombóchoz

30 dkg darálthús (marha)
1 tojás
2 gerezd fokhagyma
fűszerek: só, fehér bors, cayenne bors
olaj

hozzávalók - paszulyos, rizses aljhoz

30 dkg fehérbab (száraz)
15 dkg vesebab (száraz)
2 fej hagyma
1-2 gerezd fokhagyma
3 szál szárzeller (mi ezt hagytuk ki)
1 szál póréhagyma
1 piros paprika
1 kis doboz kukorica
40 dkg hámozott paradicsom (1 doboz; elmaradhat)
10 dkg rizs
1 kk citromlé
fűszerek: só, bors, petrezselyem vagy bazsalikom, babérlevél

A kétféle paszulyt előző este beáztatom. Ha konzervet használunk, értelemszerűen, nem áztatni kell, de bő vízzel leöblíteni és lecsepegtetni.
A húst a tojással és az áttört fokhagymával, a fűszerekkel jól összedolgozom. Fél evőkanálnyi adagokból kis gombócokat formázok. Forró olajban kisütöm. Nekem nem sikerült 2 ek-nyi olajban megsütni, így kicsivel több olajat használtam. Miután az összes húsgombóc megsült (és szűrőbe szedtem, hogy lecsöpögjön), az olajból a fölös mennyiséget elvettem, és a visszamaradt, a fűszeres hústól ízes, olajat használtam.
A hagymákat apró kockára vágom, az olajban aranysárgára pirítom, hozzáteszem a leszűrt paszulyt, a picire vágott (vagy áttört) fokhagymát. Fűszerezem: só, bors, babérlevél. Annyi vízzel, ami éppen ellepi, felöntöm és félrebillentett fedő alatt, halkan rotyorászva félpuhára főzöm.
A póréhagymát felkarikázom, fehér és zöld részét is, a paprikát kicsumázom és csíkokra vágom, a kukoricakonzervet leöblítem és lecsepegtetem, majd mindhármat a paszulyos alaphoz adom. (Itt jönne a szárzeller, amit kihagytunk. A szárzellerekről a vastag szálkákat lehúzzuk, a hasznos részét felkarikázzuk és az ételhez adjuk.) Kicsit utánnatöltöm és még mindig félrebillentett fedő alatt rotyorászni hagyom, amíg minden megpuhul.
A rizst kanálkányi forró olajra teszem, gyors mozdulatokkal átkeverem, a rizsszemek láthatóan kifehérednek, és mielőtt pirulni-égni kezdene, felöntöm háromszoros mennyiségű vízzel, majd hozzáteszek egy kk-nyi citromlevet. Kis lángon, félrebillentett fedő alatt puhára főzöm.
Mikor kész a rizs és a zöldséges alap is, a kettőt összekeverem. Ha teszek hozzá, akkor most keverem bele a felkockázott, hámozott paradicsomot is - én kettévettem az ételt, fele paradicsomos lett, fele pedig paradicsomtalan.
Óvatosan beleforgatom a húsgombócokat is, megszórom frissen vágott petrezselyemmel vagy bazsalikommal.
Az összhatása csípős, mivel Manó is evett belőle a cayenne borssal csínján bántam, de Manapóval utólag, egy kis friss chilipaprikával megvadítottuk.

paradicsommal és paradicsomtalanul

Jó étvágyat!



Szószedett:
paszuly - fuszulyka, azaz bab (zöld v sárga hüvelyes, szemes, száraz, frissen bontott, ...)

1 megjegyzés:

trinity írta...

Akár paradicsommal-akár anélkül jöhet..Vagy ebben a sorrendben:)
Manapó is kreatív!!!Grat!