Oldalak

2008. okt. 26.

Illatozó reggeli, avagy a tejes zsömlék karrierje

Tejes ugyan, de nem zsömle sült belőle. Kiflicskék, karikák és puffancsok. Cukrosan, naturan, narancsosan, mákosan.
A történetük úgy kezdődött, hogy kölcsönkaptam egy csodálatos könyvet. A címe lehet sokatmondó és átlagos, Szakácskönyv kenyérsütő gépekhez. De ez csak a címe. A tartalma viszont egyenesen lenyűgöző, legalábbis számomra. Részletes leírás sokféle lisztről, fűszerről, kenyerekhez használható hozzávalókról, kenyérsütési technikákról, javaslatok azokra az esetekre, mikor a végeredmény nem olyan, mint lennie kellene. És 150 recept! Megvalósítható receptek! Ez fontos. Mármint, hogy utolérhető, megvalósítható legyen. Igazság szerint, ha a hozzávalók felsorolásában öt-hatféle olyan alkotóelem szerepel, amit vagy csillagászati összegért árulnak, vagy csak óriás kiszerelésben kapható, vagy hazai földi ember számára aligha elérhető, gondolom, nemcsak az én kedvem megy el az adott étel elkészítésétől.

Sütöttem már a könyvben olvasott recept alapján döbleces (sütőtök) kenyeret, valóban finom, laza szerkezetű, aranyló belű kenyér lett.
Most a tejes zsömle receptjén akadt meg a szemem. Hm, friss, illatozó zsömlék. Igazi, valóban frissen sült zsömlék - nem az üzletekben általában kapható felfújt héjú, de üreges belű valamik.
Meggyőződésem, hogy ha kimondva nem is, de titokban mindenki vágyik arra, hogy kényelmesen, nyugodtan reggelizhessen. S legyen az a reggeli sült kolbászos, tojásrántottás, szalonnás vagy frissen facsart narancsleves, gyümölcsös - a friss péksütemény mindenképpen megkoronázza.



A recept egyszerű, ha van kenyérsütő gép a dagasztás sem okoz gondot, de akár kézzel vagy dagasztóspirálos kézimixerrel is dagasztható. Tegnap egy adag készült, ma már előrelátóan két adagnyit tettem a kenyérsütőbe. Párom kérésére nemcsak puffancsokat, de kifliket is formáztam, s hogy magamhoz is hű maradjak, az alaptésztát kétféleképpen is ízesítettem.

Tejes zsömlék - kiflik, puffancsok, narancsosan, mákosan

hozzávalók (egy adag = 12 db)

1 tojás
100 ml tej
50 gr vaj
225 gr fehérítetlen fehér kenyérliszt (mivel ilyennel még nem találkoztam, sima fehér lisztet, BL-55, használtam)
5 ml só (1 tk)
2,5 ml cukor (1/2 tk)
5 ml szárított élesztő (1 tk)

30 ml tej (2 ek) tej a kenéshez, ez akár el is hagyható, én viszont kicsit többet használtam, mint a recept írja



+ narancsoshoz: 2 tk-nyi reszelt, cukrozott narancshéj
+ mákoshoz: 2 bő tk darált mák, 1 csapott tk cukor

A hozzávalókat a kenyérsütő gépbe pakolom, dagasztó programot indítok, illetve, mivel az én gépemen egy programon van a dagasztás-kelesztés, fülelek, és a dagasztás befejeztével megállítom a gépet.
Enyhén lisztezett deszkára borítom a tésztát, kicsit átdolgozom és hosszúkásra formázom.



Tizenkét (lehetőleg) egyforma darabra vágom, a darabokat egymástól kis távolságra teszem a lapítón és gyengén beolajozott fóliával letakarom. Egy tésztadarabkát kiveszek, amíg formázom, a többi az olajos fólia alatt vár sorára. A recept szerint kicsit hosszúkás puffancsokat formázunk, nálam lett puffancs is, kifli is, karika is.
Mivel ma reggel előrelátóan két adagnyi tésztát gyúrtam be, lett belőle natúr is, hat darab mákos és négy darab narancsos.

Mákosan: a hat darabnyi tésztát téglalappá formázom, megszórom darált mákkal és cukorral, hosszanti oldalától feltekerem, éles késsel egyforma darabokra vágom, egyenként kicsit hengerré formázom.



Narancsosan: a tésztát téglalappá formázom, elkenem rajta a cukrozott, reszelt narancshéjat, hosszanti oldalától feltekerem, éles késsel egyforma darabokra vágom, egyenként kicsit hengerré formázom, illetve egyből karika lett.



Sütőpapírral letakart tepsire vagy megolajozott sütőlapra teszem, a recept szerint egymáshoz viszonylag közel, hat darabot egy sorba, én kicsit távolabb rakosgattam egymástól, hogy kelés közben ne érjenek össze és lehetőleg megtartsák eredeti formájukat.
A megformázottakat is letakarom olajos fóliával és meleg helyen nagyjából 30 percig, vagy míg duplájukra nőnek, kelesztem.



Tetejüket tejjel megkenem, 220 fokra melegített sütőbe teszem, nagyjából 15-18 percig sütöm.
Átkenem a megsült finomságok tetejét is egy kis tejjel és párom kérésére hármat cukorba nyomkodtam (holnapra briós lesz reggelire :-).

Tálcára sorakoztatom és türelmetlenül várjuk, hogy végre ehetőre hűljenek.


Finom volt, reggeli után ennyi maradt a két adagból.

Magában, vajjal, házi birs- vagy eperlekvárral, csésze tejjel ... igazi "békebeli", nyugodt reggeli.



Jó étvágyat!

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia!
Véletlenül találtam rá a blogodra, merthogy az említett könyvvel már régóta szemezek...(csak az árával nem...)

Ezek a zsömik nagyon jól néznek ki :)
Meg tudnád írni nekem azt a sütőtökös kenyér receptet a krisztinke@freemail.hu -ra? Nagyon örülnék neki;)

További jó sütögetést!
Kriszti