Oldalak

2008. okt. 20.

Hétvége a döblec és fokhagyma jegyében

Döblec. Sütőtök. Bárhogy is nevezik, szeretem-szeretjük. Főve, sülve, fűszeresen, édesen. Sőt, már kenyérnek is.

Hétvégi menünk a döblec és fokhagyma ízvilága körül forgott.
A levest picit átdolgoztam, így még pikánsabb lett, tiszta szívvel ajánlom, elég hamar megvan, különleges, finom és laktató.

Pikáns döblec krémleves

hozzávalók (ennyiből kb 6 bő tányér leves lesz)

1,2 kg döblec (hámozva, magok nélkül)
6 duci gerezd fokhagyma
2 szál murok
1 szál petrezselyem
0,5 kg pityóka (hámozva)
2 közepes fej savanykás alma
só, bors
1 nagyobb babérlevél
4 ek szójaszósz
5-6 ek sült paradicsom olaj + 1 sült paradicsom
3 dl tej
1,7 l alaplé (lehetőség szerint húslé vagy zöldséglé, ha nincs, 2 leveskocka)



levesbetét: fokhagymás vajon pirított döbleces kenyér

A döblecet meghámozom, magjait, szálas belsejét kivájom, felkockázom. Ugyancsak kockázom a krumplit, murkot és petrezselymet, a fokhagymát apróra vágom. Az almákat meghámozom, magházuk nélkül felaprítom.
Sült paradicsom olajából kb 5-6 ek-nyit megforrósítok, rádobom a zöldségeket, almát, hozzáteszek egy egész sült paradicsomot is és 3-4 percig állandó kevergetéssel pirítom. Állandóan kell kevergetni, mert a krumpli alattomos módon hajlamos letapadni és odakapni. Azért kell jól átforgatni, pirítani a forró olajjal, mert a zöldségek, így a döblec is intenzívebben kiadják az ízüket.

Felöntöm a kézügybe készített alaplével, nem feltétlenül zuttyintom az egész levet a zöldségre, csak annyit, hogy éppen ellepje.



Most kerül bele só, frissen őrölt bors bőven, babérlevél és szójaszósz, végül fedő az edényre és lassú tűzön nagyon puhára főzök minden fazékbanlevőt.
Kihalászom a babérlevelet (legközelebb lehet gézbe csomagolom és belógatom a levesbe, sokkal könnyebb lesz horogra akasztani) és merülő mixerrel krémesítem a puha zöldségeket.



Felöntöm a tejjel és még annyi alaplevet teszek hozzá, hogy kedvemre való sűrűségű levest kapjak. Lehet nagyon sűrűre hagyni vagy egészen vékonyra hígítani, ízlés kérdése; én nagyjából 1,7 l alaplevet és bő 3 dl tejet használtam a leveskéhez.
Kevergetve egyet rottyantok rajta és, miután Manónak kivettem egy nagy adagot, a többit kevéske erőspaprikával felturbózom. Természetesen finom nem csípős változatban is. Ki-ki ahogy szereti.

Levesbetét - stílusosan és "trendben" az ősz narancs színével is :-) - fokhagymás vajon pirított döbleces kenyér.
A kenyér héját ujjnyi vastagon levágom, forró serpenyőben kicsit magában pirítom, majd hozzáteszek némi vajat és egy duci gerezd áttört fokhagymát és jó alaposan összeforgatom-pirítom, hogy az aranyló, fokhagymás vaj mindenütt érje a kenyérkockákat (önmagában, rágcsának is finom).
A levest középmelegen tálaltam, tetejére apróra vágott tökmagot, pár csepp szójaszószt tettem, és a fent leírt levesbetéttel kínáltam.



Nyamm! :-)

Döbleces kenyér

Az úgy kezdődött, hogy kölcsönkaptam egy szupernagyonrettentőjó könyvet, részletes leírások, szép fotók, pontos adagok és ... 150! kenyér, zsömle, édes-, sós péksütemény recept!
Péntek este együltömben kiolvastam - nem csoda, hogy kenyérhegyekkel és zsömle óceánnal álmodtam -, és megszületett a nagy terv: hétvégén márpedig döbleces kenyeret eszünk. Punktum. Ja, igen, nincs író a hűtőszekrényben. Sebaj, szombaton kelés a tyúkokkal, gyors ébresztő és életmentő kávé után irány a madaras, író és egyebek a kosárba, lassú, de udvarias pénztár, uccu haza közben gyors megállás ÉSzüleimnél, mert kukoricaliszt a madarasban nem volt, otthon csak fél kanálkányi árválkodott a tartóban, percek kérdése és már dagasztotta is a kenyérsütő gép a döbleces kenyér.

hozzávalók (egy közepes kenyérhez / és egy nagy kenyérhez)

200 gr főtt döblec / 250 gr
110 ml író / 150 ml
45 ml víz / 80 ml
30 ml extra szűz olivaolaj / 45 ml
425 gr fehérítetlen fehér kenyérliszt / 575 gr
75 gr kukoricaliszt / 100 gr
22 ml nádcukorszirup / 30 ml -> ilyet nem kaptam, itthon sincs, 1 bő tk cukrot használtam
7,5 ml só / 10 ml (1,5 illetve 2 tk)
5 ml szárított élesztő / 7,5 ml (1 púpozott illetve 1,5 tk)
22 ml tökmag / 30 ml (1,5 illetve 2 ek) -> én egy bő marékkal adtam hozzá, elfért

A döblecet kockára vágva megfőzöm, kihűtöm, villával áttöröm. Nekem olyan a kenyérsütő gépem, hogy alólra kellenek a folyékony hozzávalók, tehát így rétegeztem: döblec, író, víz, olaj, lisztek (úgy szórom a gépbe, hogy befedjék a folyékony dolgokat), cukor, só (a liszt tetejére, ellentétes sarkokba), élesztő (a liszt közepébe pici lyukat nyomok, abba szórom, de vigyázok, ne érjen a folyadékhoz).
Bárhogy törpöltem, nem találtam emlékeim között olyat, hogy fehérítetlen fehér kenyérliszt, ezért lesz, ami lesz alapon sima fehérlisztet (BL-55) használtam.
Kisebb méretű kenyérre állítom, közepes (héj)szín, alapprogram. Start! Jelzésre (második dagasztáskor) beleszórom a durvára vágott tökmagot (ezt legközelebb jobban megpirítom).
Az eredmény puha héjú, könnyű szerkezetű, édeskés-pikáns, aranysárga belsejű, zamatos, még egy szeletre hívogató kenyér.



A kiadós levest könnyű második fogás követte,

Tengeri halfilé héjában sült fokhagymával, párolt zöldséggel

hozzávalók

tengeri halfilé
sok-sok pucolatlan fokhagyma
zöldségek tetszés szerint (murok, karalábé, brokkoli, karfiol, paprika, hagyma, bébikukorica)
só, bors, bazsalikom
vaj, olivaolaj

A halfiléket nagyjából kiolvasztom, mindkét oldalán bőven megszórom frissen őrölt borssal. Fele-fele arányban vajat-olivaolajat melegítek, beleteszem a halszeleteket és ... sok-sok pucolatlan fokhagyma gerezdet. Nem tévedés, nem kell meghámozni a fokhagymát; természetesen a nagyon szállongó, magától leválló héjrészeket leszedem, de tudatosan, célzottan nem hámozom. A hal gyorsan elkészül, a fokhagymákat akkor veszem ki, mikor minden halszeletet megsütöttem, kicsit pirítottam.
A párolt zöldségkörethez a hozzávalókat megpucolom, kockázom, karikára vágom, egyszóval felaprítom, forró vajon megfuttatok pár szép szelet apróra vágott bazsalikomot, ráteszem a zöldségeket, pár percig pirítom, kevéske vízzel felöntöm, sózom, borsózom és készre párolom.
Tálaláskor a héjában sült fokhagymát könnyen kipattintom a burkából. Az omlósan puha, zamatos, egy falatka fokhagymákat a halszeletekkel és a párolt zöldséggel tálalom.



Jó étvágyat!

Az ebéd ízletes fáradalmait kipihenendő Manó macimesét "olvasott" Bobónak és Ördögfiókának, mi a párommal egy-egy csésze frissítő kávé után belemélyedtünk az albán krémes rejtelmeibe. De ez már egy másik történet. :-)



Szószedett:
döblec - sütőtök
murok - sárgarépa
pityóka - krumpli

2 megjegyzés:

Max írta...

Reggel 8-kor ettem egy szendót, most olvasom ezt a zaklatást teljesen kimerítő szösszenetet, és korog a gyomrom, ja és nem is rajongok a döblecért:-)

Garffyka írta...

:-) pedig finom ám. Majd készülök vmi döblecessel az MP3-ra is, csak neked :-)