Oldalak

2008. szept. 3.

Örömpogácsa

Micsoda?
Örömpogácsa?
Igen!

Mert ezt a pogit egy nagyon kedves barátomnak sütöttem, szívbéli örömmel. Tehát örömpogácsa. Hétköznapibb nevén omlós töpörtyűs pogácsa.

Omlós töpörtyűs pogácsa

Hozzávalók:

40 dkg tepertő
50 dkg liszt
2 dkg élesztő
1+1 tojás
2-2,5 dl tejföl
1 túlsúlyos gerezd fokhagyma*
1 mk őrölt bors (50 tekerés az asztali borsdarálónkon)
2 tk só
csipetnyi borsikafű*
gondolatnyi őrölt kömény*

A tepertőt ledarálom.
A "natúr", azaz még darabos töpörtyűt első körben átvittem ÉSzüleimhez, mert az én háztartásomból bizony hiányzik még egy helyes kis húsdaráló. A hiány eddig nem akadályozott konyhai ténykedésemben, ugyanis darált húst az ismerős hentestől veszünk, aki mindig akkor és annyit darál, tepertős pogácsát pedig - bár eddig nagyon sokfélét készítettem már - életemben most sütöttem másodszor. A húsdaráló hiány oka egyszerű, az eddigi jelöltek között nem találtunk olyat, amit befogadtunk volna konyhánkba. Valahogyan nem rajongok sem a műanyag, sem az aluminium szerű anyagból készült példányokért.
Tehát van egy szép adag ledarált töpörtyűm. Ehhez hozzámorzsolok 2 dkg friss élesztőt, hozzáadom a lisztet, egy tojást, a tejfölt (ennek mennyisége függ a liszt milyenségétől és a tepertő zsírosságától, én 2,25 dl-t használtam). Szintén hozzáadok 2 tk sót, őrölt borst, ehhez én ötvenet tekertem a közepesen durva őrlésre állított asztali borsdarálón, a recept 1 mk-nyit ír, egy csipetnyi borsikafüvet és belenyomok egy kifejezetten duci gerezd fokhagymát. Jól kidolgozom, rugalmas, picit lágy tapintású masszát kapok



Lisztezett lapíton 2-2,5 cm vastagságúra nyújtom. A tetejét éles késsel kissé bekockázom, kiszaggatom. Akár pogácsaszaggatóval, vagy ennek hiányában pl pálinkás pohárral szaggatom, felkupacolok egy kis lisztet a lapító szélére, és minden újabb pogácsaszaggatás előtt belisztezem a szaggatásra használt eszközt, így nem ragad. A pogácsákat sütőpapíros tepsire teszem , langyos helyen, konyharuhával (papír kéztörlővel) letakarva 20 percig pihentetem (ez nekem 30 percre sikeredett, mert pogácsapihenés alatt fürödtünk Manóval :-). A tetejét kissé felvert tojással megkenem és 175 fokra (légkev.) előmelegített, forró sütőbe teszem 20-25 percre.



* - Ezek a hozzávalók az eredeti receptben nem szerepelnek, én belevariáltam és nem lett rosszabb. Sőt. :-)



Jó étvágyat!

2 megjegyzés:

Max írta...

Köszönöm szépen, nagyon finom lett, én is fogok róla írni.

Garffyka írta...

Szívbéli örömmel egy nagyon jó barátomnak :-)