Oldalak

2008. szept. 21.

Családi együttműködés - habos szilvás, repetázva

Bevallom, az első adag habos szilvás süti esetében az együttműködés főleg a süti eltüntetésében mutatkozott meg, igaz, ott átütő sikerrel. Olyannyira, hogy vasárnap megsült a második adag habos szilvás is, ennek elkészítésében mindhárman komoly feladatot vállaltunk. csak egészen apró betűkkel merem megjegyezni, hogy a második adag felének is "lába kelt", valamilyen rejtélyes úton-módon ...

Habos szilvás

A receptet a NL-ban olvastam, megtetszett, a hozzávalók is elérhetők, és bár, gyerekkori emlékeimre alapozva, a majd' 7 tojásos süti drága mulatság, megsütöttük. Kétszer is :-) Másodjára lelkes kukták serege, személy szerint párom és Manó, segédkezet szorgosan.

hozzávalók - a tésztához
nagyjából 1,5 kg szilva, lehetőleg magvaváló, különben nagyon szöszmötölös a kimagozás
10 dkg margarin
10 dkg + 4 ek cukor
2 tojás
1 dl tej
15 dkg darált mogyoró (nos, én diót használtam, mogyoró éppen nem volt kéznél)
18 dkg liszt
3 ek sütőrum (én 2 ek sütőrumot és 1 ek konyakot tettem hozzá, az alkohol sülés közben elpárolog, az íze viszont fantasztikus)
egy cs vaniliás cukor
fél cs sütőpor (valóban nem kell több)
egy citrom héja (narancshéj, egy késhegynyi)
bő kk-nyi őrölt fahéj (ide az eredeti recept nem ír, én tettem, kellett)

A szilvát megmosom, leszárítom, kimagozom.

a magozásnál némelyik szilva nehezen adja meg magát, némelyik pedig igen nagy figyelmet igényel

A margarint. a 10 dkg cukrot és a vaniliás cukrot habosra keverem, egyenként belekeverem a két tojást, majd felváltva a sütőporral elkevert lisztet, a darált diót, a rumot/konyakot, a citrom héját és a tejet.



Egy tepsit (kb 30x40 cm) sütőpapírral kibélelek, belesimítom a masszát. Valóban simítani kell, elég kemény tésztát kapunk.

így persze sokkal könnyebb simítani a tésztát

A recept szerint érdemes úgy próbálkozni, hogy a tepsi közepén a tészta picivel vékonyabb legyen, mint a szélein, így sütés közben nem púposodik fel közepe. Nem tudom, érzésem szerint nekem a szélein és a közepén ugyanolyan vastag volt a tésztaréteg és nem púposodott a közepe. Igaz, nehezen is tudott volna, ugyanis a tepsibe simított tésztát sűrűn kirakom magházzal felfele fordított fél szilvákkal.



A szilvákat megszórom a fahéjjal és a 4 ek-nyi cukorral.

míg én szórom, kis kuktám torkoskodik a cukrosbödönből, megállapítja, ízlik neki a cukor

170 (légkev., különben 180) fokra előmelegített sütőbe tolom, 45 percre. Tűpróbázni nem érdemes, mert a szilva levet enged és nem látszik a tűn, hogy a tészta milyen. 45 perc mindkét alkalommal elég volt. Nem kell megijedni a létől, amit a szilva sülés közben enged, nem lesz "trutyis" a tészta.

hozzávalók - hab
5 tojás fehérje (a sárgákhoz hozzácsaptam még két tojást, sok tejet, csipetnyi sajtot és kérek-még típusú, nagyon finom rántotta készült belőle)
35 dkg cukor (másodjára csak 30 dkg-t használtam, elég édes lett)
1 kk-nyi fahéj
1 citrom leve
csipet só
4 ek darált dió, a recept ezt ugyan nem írja, nekünk viszont nagyon ízlett a diós tojáshab

A tojásfehérjéket csipetnyi sóval kemény habbá verem, hozzáadom apránként a cukrot, fahéjat és a citrom levét.



Természetesen én hozzákevertem a darált diót is.



A megsült tésztát kiveszem a lerből.



A tojáshabot habzsákba szedjük és a tepsi hosszanti oldalán négy dundi-duci girland csíkot nyomunk egymás mellé a szilvák tetejére. ... Aham ... bár már az állagán látszott, hogy hamvába veszett kísérlet lenne, megpróbáltam a tojáshabot kinyomóba szedni ... azonnyomban alól ki is folyt. Lehet a dió miatt, lehet valami olyan más praktika miatt, amit a recept nem írt és én nem tudok, lehet csak mert rossz napja volt a tojásfehérjéknek, nekem nem sikerült olyan kemény habot verni, hogy abból szép girlandokat nyomjak a sütire. Cukor nélkül még igen, de amint belekerült a cukor nem maradt nyomhatóan kemény a hab. Maradt tehát, hogy a diós-cukros tojáshabot rácsorgattam a szilvákra, kicsit elsimítottam, hogy mindenüvé jusson és így tettem vissza a sütit még 15-20 percre.



Az első adagot megszórtam fahéjas porcukorral, a másodikra nem tettem, nem hiányzott.
Az első adagot megpróbáltam kiemelni a tepsiből, nem kellett volna, összetört a hab a tetején.



A másodikkal nem vacakoltam, a tepsiben maradt és óvatosan vágtam szeletekre.



Persze, a tojáshab így is megtört, de állítom, ez cseppet sem vont le a süti élvezeti értékéből. A második tepsi utolsó egyharmadánál járunk ... apró mentség, hogy ÉSzüleimnek és a néninknek is vittünk egy kis kóstolót.



Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések: